Peking's facelift - Reisverslag uit Peking, China van Astrid Cohnen - WaarBenJij.nu Peking's facelift - Reisverslag uit Peking, China van Astrid Cohnen - WaarBenJij.nu

Peking's facelift

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Astrid

19 Augustus 2008 | China, Peking

Een nieuw en totaal veranderd Peking kreeg ik te zien toen ik afgelopen vrijdag met de taxi richting hostel reed. Ik was stomverbaasd: geen roggelende chinesen, geen zwervers, geen kappers en andere zaakjes op straat. Alles clean en steriel. Zelfs blauwe lucht. Een heel andere wereld dan 10 jaar geleden toen ik met mijn vader in Peking ben geweest. Een stad met bijna zoveel inwoners als heel Nederland heeft een transformatie ondergaan. Aan de ene kant erg fijn om als westerling ff te wennen. Aan de andere kant is dus niets meer over van het authentieke, chineese Peking. Alles en iedereen is klaargestoomd om de buitenlanders zich "thuis" te laten voelen. Dat daardoor juist de charme van de stad verloren gaat schijnt niet belangrijk.
Zaterdag heb ik met een vriend, die toevallig in hetzelfde hostel zat, een rondje Peking op de fiets gedaan. Lekker door hutongwijkjes (die zijn dus wel nog auuthentiek) fietsen, rondom de verboden stad richting Tiananmen Square. Tip: pak voor leuke routes door de stad lekker de fiets. Overal zijn superbrede fietspaden (breed betekent hier 4m minimaal). Terwijl hordes toeristen over de stoep kropen fietsden wij met een lekker windje om onze neus door de stad. Nice! Na ons rondje op twee wielen hebben we lekker een taxi gepakt om naar de ca.40km van Peking verwijderde Shunyi Olympic Rowing-Canoeing Park te gaan. Zaterdag was geen van de Nederlandse equipes te zien. Echter barste op zondag de bom: GOUD, SILVER en een knappe 4de plek voor de Heren 8.
Als ik dit schrijf krijg ik nog steeds kippenvel. Het spits werd afgebeten door Marit en Kirsten in de lichte Dames dubbel twee. Goud...fantastisch. De dames 8 kon in een spannende race op 3honderdste silver pakken. Na de medaille ceremonie aan de overkant van de baan kwamen de boten ook nog langs de tribunes...3 vrienden van mij klommen over alle hekken om al in het water de 8 dames te feliciteren. Uiteraard was de Chineese beveiliging hier NIET blij mee. Gelukkig bleek het mee te vallen en werd niemand zoals nog in Athene gearresteerd oid.
S'avonds uiteraard huldiging in het HHH. Ik zou eigenlijk niet binnenmogen...kon echter met een ID-kaart van een vriendin lekker als fake Nederlander binnen :)
Door een kennis van de twee meiden die hier naar China zijn gefietst (Marjolein en Julie) ben ik zondag avond ook nog in de uitzending van Mart Smeets beland. Supergaaf...eigenlijk is deze uitzending zonder publiek en alleen voor pers, athleten en coaches. Maar toch zaten we daar en konden live alle interviews met de medaillewinnaars van die dag van 4m afstand meemaken. Fantastisch en zeker onvergeetelijk moment. Heerlijk uitzicht vanuit het dakterras van het HHH trouwens :). Alle huldigingen zijn zo gaaf. De energie en blijheid die daar vrijkomt is ongeloofelijk.

Ik ben nu 4 dagen hier en heb iedere avond heerlijk gegeten, veeeel bier gedronken en ben zeer diep in het nachtleven van Peking gedoken...lekker s'ochtens uit de kroeg rollen en later als ontbijt lekker een bakkie noodles. Vandaag ben ik naar de halve finales van beachvolleybal dames geweest. Erg mooi stadion. Hopelijk gaat het me lukken om voor morgen kaartjes te krijgen om in de watercube te komen.

Dadelijk ga ik heerlijk eten langs een meertje hier in de buurt...na mijn skorpioenen, die ik gisteren heb gegeten ben ik benieuwd wat me nu te wachten staat :)




  • 19 Augustus 2008 - 16:42

    Pauline:

    Assie!!

    Wat gaaf joh die trip van je. En nog met Daan op pad geweest, super! Beetje schorpioenen eten getsie. Pas maar goed op jezelf daar met al die gekke Chap Chois in het Pekingse nachtleven. Maar als je jezelf noodles voert in de ochtend, is Assie sowieso in d'r element!

    Dikke kus Paulina

  • 19 Augustus 2008 - 18:13

    Noud:

    Hi Astrid,

    Supergaaf hoor, als ik dit zo allemaal lees is het een groot feest. Ik hoop dat je nog heel veel blijft genieten,

    groetjes,
    Noud

  • 20 Augustus 2008 - 02:30

    Mayk:

    ASSSS!
    Blij om iets van je te horen. Ik ben het met Pien eens met die noodles zit t wel goed, beetje cola erbij...;)

    Gaaf is dat he, die huldigingen vodn dat 4 jaar geleden ook het leukste.
    Veel plezier! xxxxxxxx

  • 20 Augustus 2008 - 17:42

    Ina:

    Hey moppie,

    Wat geweldig voor je dat je bij die geweldige roeiprestaties van Nederland was! Mooi om mee te maken, neem ik aan!
    Aan je verhalen te zien, geniet je volop. Houen zo!
    Groet'n uut 't oostn.

    Ina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2008

Ik ben een Duitser

20 Augustus 2008

...goede deal!

19 Augustus 2008

Peking's facelift

07 Augustus 2008

Ik kan niet wachten...
Astrid

Actief sinds 07 Aug. 2008
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 5348

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2008 - 30 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: